Molykote® A
Dodatek olejowy do silników spalinowych oraz silnie obciążonych łożysk płaskich i tocznych, prowadnic ślizgowych, wrzecion, przekładni samochodowych i przemysłowych, skrzyń biegów w postaci dyspersji w oleju mineralnym. Stosowany do kombinacji metal / metal w celu zmniejszenia zużycia i wydłużenia okresu użytkowania przy średnich oraz wysokich obciążeniach i prędkościach. Podstawowy skład produktu używanego niekiedy pod nazwą Molykote A-2 to; olej mineralny, dwusiarczek molibdenu (temu zawdzięcza głównie czarny kolor), stabilizatory. Wspomaga proces docierania, zwiększa możliwości obciążeniowe par ciernych, redukuje tarcie i ścieranie powierzchni szczególnie w czasie startów, redukuje hałas, zapewnia awaryjne smarowanie w krytycznych sytuacjach, powstrzymuje proces pitingu kół zębatych. Główną zaletą produktu jest zmniejszenie tarcia metalu przez mikrocząstki dwusiarczku molibdenu MoS2 ( 3,8 mikrona maksymalnie) które działając mechanicznie zmniejszają szorstkość metalu (tłok-cylinder), tworząc film bardzo odporny na wypłukiwanie poprzez zastosowanie stabilizatorów i wypełniaczy, oddzielający ocierany metal od metalu.
Molykote A wytwarzając opisany film ochronny którego zaletą jest że nie ulega przemieszczeniom i pozostaje na tłoku-cylindrze, działając w charakterze awaryjnego smarowania i działa również w czasie, gdy smarowanie hydrodynamiczne nie zostało w pełni uformowane lub zniszczone z jakiegokolwiek powodu (np.przy rozruchu silnika). Molykote A spowoduje , że silnik ma znacznie dłuższą żywotność przy braku właściwego smarowania. Zakres temperatur Molykote A dyspersji waha się w zależności od oleju, do którego dodano produkt. Dodatek DC A jest kompatybilny ze wszystkimi rodzajami olejów - syntetyczne, półsyntetyczne i mineralne i nie powoduje ich spienienia. Dodatek najlepiej dodawać do silników które pracowały już przynajmniej 2000 - 3000 km.
MolykoteA należy stosować na ciepły silnik i po zastosowaniu odczekać 5 -7 minut na biegu jałowym w celu jednolitego rozmieszczenia dodatku, a następnie należy przyjąć, że jest on skuteczny przez 20 do 40 tys. km lub co 4-5 wymianę oleju w silniku lub skrzyni biegów, w zależności od warunków w jakich użytkowany jest pojazd.
Molykote dyspersja dwusiarczku molibdenu jest odpowiednia do wszystkich silników benzynowych i Diesla. Podczas pracy w upale, wilgoci dyspersja Molykote A Dispersion nie ulega rozkładowi i nie tworzy żrących związków w gazie wydechowym. Dwusiarczek molibdenu w czystej proszkowej postaci jest rzadziej stosowany, ponieważ może nie ochronić metalu przed korozją. Funkcja dyspersji jako smaru jest niezależna od temperatury w zakresie od -68 ° C do 450 ° C. Współczynnik tarcia wynosi od 0,05 do 0,09. Jego działanie polega na wytworzeniu cienkiej powłoki na powierzchni metalu. Powłoka jest bardziej skuteczna, ponieważ mocno przylega do powierzchni. Głównymi czynnikami, które powodują zużycie silnika w warunkach normalnego użytkowania, jest poziom obciążenia i prędkości obrotowej silnika. Zmniejszenie współczynnika tarcia poprawia wydajność silnika i prowadzi do zmniejszenia zużycia powierzchni współpracujących.
Reasumując należy stwierdzić, że zastosowanie dyspersji Molykote A pozwala uzyskać: łatwiejszy rozruch, poprawę wytrzymałości na ściskanie, zmniejszenie tarcia i zużycia, zwłaszcza w operacji start / stop, obniża poziom hałasu, posiada dobrą powłokę smarną (nødsmøreegenskaber) przy zimnym silniku, zatrzymuje i zmniejsza powstawanie wżerów ze względu na naprężenia Hertza (tzw . pittings), poprawia docieranie. Ujmując inaczej można stwierdzić, że produkt o nazwie Molykote A: zwiększa moc silnika (średnio 1 KM dodatkowej mocy), zmniejsza zużycie paliwa i smarowania, redukuje szumy i prześwity, obniża temperaturę silnika, zmniejsza tarcie wewnętrzne, rozszerza lepkość oleju, przedłuża żywotność części i silnika, zapewnia awaryjne smarowanie, nie jest toksyczna, nie reaguje chemicznie z metalem, nie atakuje innych części, nie powoduje blokady filtra oleju ponieważ cząsteczki są mikroskopijne.
Dodatek A jest on oznaczony jako dodatek do olejów smarowych stosowanych w oleju napędowym, benzyną, CNG, Flex i alkoholu. Zasady dodawania są następujące: 3% objętościowo, 5% do smarowania i oleje przekładniowe, a 10% dla szczególnie ciężkich warunków pracy. Może być stosowane we wszystkich systemach smarowania. Warto zaznaczyć, że środek wpływa dodatnio nie tylko na silnik, ale także na inne podzespoły np. zawory hydrauliczne.
Podstawowe dane Molykote A
Norma |
Treść |
Jednostka |
Wynik |
|
Kolor |
|
czarny |
|
Temperatura pracy |
°C |
Zależna od temperatury oleju wzbogacanego |
ISO 2811 |
Gęstość w temperaturze 20 ° C |
g/ml |
0,89 |
4DIN 53 211 |
Lepkość w 40 ° C |
cSt |
12,5 |
DIN 51 350 pt.4 |
Obciążenie zespawania Weld (Four-ball maszyna z ob/min/10 1450) |
N |
2400 |
DIN 51 350 pt.5 |
Four-ball maszyna, 1450 ob/min/800 N / 1 h) |
Mm |
1,5 |
DIN 51 832 |
Wielkość cząstek |
μm |
3,8 |
Trwałość produktu wynosi 60 miesięcy od daty produkcji
Produkt dostępny w wielu opakowaniach - w puszki po 125 ml i 1 litr, 5 litrowych kanistry, wiadra 25 litrów, i aerozolu w objętości oprysku 150 ml.(dostępny tylko na niektórych rynkach).
OGRANICZENIA :Produkt ten nie został przetestowany ani przedstawiony jako odpowiedni dla personelu medycznego lub farmaceutycznego.